Tabelarni pregledi podataka

Za pregled podataka u šifarnicima, dokumentima i većini izveštaja koriste se tabelarni pregledi podataka. Ovi pregledi mogu biti standardni i nestandardni tabelarni pregledi podataka. Od standardnih tabelarnih pregleda postoje:

U ovom delu help fajla takodje možete saznati više o ugradjenom sistemu za pretraživanje unutar tabelarnih pregleda kao i standardizovanim procedurama za:

Takodje možete naći i informacije o asistent formamaza unos podataka,  asistent formama za unos datuma i asistent formama za unos meseca.

Na kraju opisan je i rad sa formama sistema za unos/odabir serijskih brojeva za artikle koji su predviđeni za praćenje primljenih/izdatih jedinica artikla po serijskom broju.

 

Povratak na vrh strane


Jednoprozorski tabelarni pregled

 

Jednoprozorski tabelarni pregled je vrsta pregleda podataka koja služi za pregled podataka jedne tabele. Obično se sreće u šifarnicima ili izveštajima. Na slici je dat pregled ove vrste kojim je prikazan šifarnik Artikala/usluga koji ćemo nadalje koristiti kao primer za ovu vrstu pregleda.

Ekran jednoprozorskog tabelarnog pregleda je logički podeljen na tri dela.

1. U gornjem delu, pored statusne linije, menija sa podmenijima i glavnog toolbar-a, u levom uglu možemo naći informaciju u kom se delu programa (šifarniku, izveštaju...) nalazimo. U desnom uglu nalazi se deo koji služi za pretraživanje unutar podataka. Više podataka o načinu na koji se pretražuje unutar tabelarnih pregleda možete naći ovde...

Takodje, klikom na dugme u gornjem desnom uglu forme, pristupa se delu programa za povezivanje eksternih dokumenata - priloga. Prilozi mogu biti fajlovi bilo koje vrste, scan-ovi svih vrsta, digitalne fotografije itd. Ovo dugme je dostupno samo u nekim tabelarnim pregledima. Više podataka o sistemu za povezivanje eksternih priloga dokumenata možete naći ovde...

2. U središnjem delu ekrana nalazi se tabela unutar koje se nalaze raspoloživi podaci unutar datog tabelarnog pregleda. U prvom redu tabele nalazi se zaglavlje tabele sa imenima polja, a ispod se nalaze redovi sa već unetim podacima. Tabela se dobija inicijalno sortirana po nekom uslovu, obično šifri, nazivu ili datumu. Inicijalno sortiranje nekih tabela (uglavnom šifarnika) može se podesiti unutar setup-a programa. Tabela se može naknadno složiti po bilo kojoj koloni tako što se klikne na zaglavlje kolone. Klikom na zaglavlje kolone, tabela će automatski biti složena po toj koloni po rastućem redosledu. Ako ponovo kliknemo na zaglavlje iste kolone, program će je ponovo presložiti, ali sada po opadajućem redosledu. Kombinovanjem ovakvog sortiranja i ugradjenog sistema za pretraživanje podataka, nalaženje bilo kog podatka je lak zadatak.

Pored funkcija za sortiranje i pretraživanje, na raspolaganju je i finkcija za filtriranje sadržaja tebele po bilo kom polju tabelarnog pregleda.

Izgled jednoprozorskog tabelarnog pregleda

 

U slučaju da tabela ima više redova sa podacima nego što može da stane na ekran, sa desne strane će se pojaviti vertikalni scroll bar sa strelicama gore i dole. Klikom na strelice podaci se skroluju na gore ili na dole.

U slučaju da sve kolone tabele ne mogu da stanu na ekran, u donjem delu tabele pojaviće se horizontalni scroll bar sa tasterima levo i desno. Klikom na strelice, podaci se skroluju levo ili desno.

 

Pored kretanja kroz podatke korišćenjem miša, za većinu namena unutar programa mogu se koristiti i prečice na tastaturi čiji opis možete naći ovde...   

 

Na dnu tabele nalazi se data kontrola koja omogućava kretanje kroz podatke i daje informaciju koliko redova ima u tabeli i na kom se redu (zapisu tabele) trenutno nalazimo. Ova informacija data je u vidu broja x/xx, gde je x zapis na kome se nalazimo, a xx ukupan broj zapisa koji se nalaze u tabeli.

 

U slučaju mrežnog radnog okruženja, u setup-u programa može se uključiti automatsko osvežavanje podataka u tabelarnim pregledima posle odredjenog vremenskog perioda (broja sekundi). Ovim se osigurava da su promene koje unesu drugi korisnici mrežnog okruženja automatski vidljive unutar tabelarnih pregleda.

 

3. U donjem delu ekrana nalaze se obično osnovni/dodatni podaci koji se odnose ili na zapis na kome se trenutno nalazimo (obično u šifarnicima) ili zbirno za celu tabelu (obično u izveštajima). Ispod njih nalaze se dugmad koja služe za pozivanje osnovnih funkcija za rad sa podacima.

 

- poziva funkciju za dodavanje novog zapisa. Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Ins)ert>.
- poziva funkciju za ažuriranje (menjanje) već unetog zapisa. Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <Enter> ili dvostrukim klikom miša direktno na zapis koji  želimo da promenimo.
- poziva funkciju za brisanje zapisa na kome se nalazimo. Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Del)ete>.
- poziva funkciju za pregled zapisa na celom ekranu. Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <Space> (razmaknica).
- poziva funkciju za pregled štampane verzije izveštaja. Funkcija se može pozvati i pritiskom na kombinaciju tastera <Ctrl> + <P>
-izlazi iz pregleda.Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Esc)ape>

 

Sva dugmad i sve prečice na tastaturi ne moraju biti aktivna na svim formama. Takodje, pojedine forme mogu biti snabdevene dodatnom dugmadi koja se mogu pozivati klikom miša i/ili drugim prečicama na tastaturi.

Povratak na vrh strane


Dvoprozorski tabelarni pregled

 

Dvoprozorski tabelarni pregled je vrsta pregleda podataka koja služi za pregled podataka dve vezane tabele. Obično se sreće u dokumentima gde je potrebno unositi i podatke vezane za zaglavlje dokumenta i podatke vezane za stavke dokumenta. Na slici je dat pregled ove vrste kojim je prikazana Kalkulacija koju ćemo nadalje koristiti kao primer za ovu vrstu pregleda.

Ekran dvoprozorskog tabelarnog pregleda je logički podeljen na tri dela.

1. U gornjem delu, pored statusne linije, menija sa podmenijima i glavnog toolbar-a, u levom uglu možemo naći informaciju u kom se delu programa (dokumentu...) nalazimo. U desnom uglu nalazi se deo koji služi za pretraživanje unutar podataka. Više podataka o načinu na koji se pretražuje unutar tabelarnih pregleda možete naći ovde...

Klikom na dugme u gornjem desnom uglu forme, pristupa se funkciji za pregled i štampanje svih dokumenata istog tipa. Ako se, na primer, nalazimo u pregledu VP kalkulacija ova funkcija formira spisak svih unetih VP kalkulacija zbirno u okviru zadatog vremenskog okvira. Ovo dugme je na raspolaganju samo u modulima RobProXP, MatProXP i Kasa CM.

Takodje, klikom na dugme u gornjem desnom uglu forme, pristupa se delu programa za povezivanje eksternih dokumenata - priloga. Prilozi mogu biti fajlovi bilo koje vrste, scan-ovi svih vrsta, digitalne fotografije itd. Ovo dugme je dostupno samo na nekim dokumentima. Više podataka o sistemu za povezivanje eksternih priloga dokumenata možete naći ovde...

2. U središnjem delu ekrana nalazi se dve tabele unutar kojih se nalaze podaci. U gornjoj tabeli nalaze se podaci koji se odnose na ceo dokument (zaglavlje dokumenta), a u donjoj tabeli podaci vezani za stavke dokumenta. Kako se u gornjoj tabeli pomeramo sa zapisa na zapis, tako se u donjoj tabeli pojavljuju zapisi vezani za dokument na kome se trenutno nalazimo u gornjoj tabeli..

Izgled dvoprozorskog tabelarnog pregleda

 

U svakoj od tabela u prvom redu nalazi se zaglavlje tabele sa imenima polja, a ispod se nalaze redovi sa već unetim podacima. Tabela sa zaglavljima dokumenta se dobija inicijalno sortirana obično po broju ili datumu dokumenta.  Tabela se može naknadno složiti po bilo kojoj koloni tako što se klikne na zaglavlje kolone. Klikom na zaglavlje kolone, tabela će automatski biti složena po toj koloni po rastućem redosledu. Ako ponovo kliknemo na zaglavlje iste kolone, program će je ponovo presložiti, ali sada po opadajućem redosledu. Kombinovanjem ovakvog sortiranja i ugradjenog sistema za pretraživanje podataka, nalaženje bilo kog podatka je lak zadatak.

 

Pored funkcija za sortiranje i pretraživanje, na raspolaganju je i finkcija za filtriranje sadržaja tebele po bilo kom polju tabelarnog pregleda. U dvoprozorskom tabelarnom pregledu se filtriranje može raditi u obe tabele sa podacima pojedinačno, a može se koristiti i kompinacija filtera u gornjem i donjem prozoru.

 

U slučaju da bilo koja od tabela ima više redova sa podacima nego što može da stane na ekran, sa desne strane će se pojaviti vertikalni scroll bar sa strelicama gore i dole. Klikom na strelice podaci se skroluju na gore ili na dole.

U slučaju da sve kolone tabele ne mogu da stanu na ekran, u donjem delu tabele pojaviće se horizontalni scroll bar sa tasterima levo i desno. Klikom na strelice, podaci se skroluju levo ili desno.

 

Pored kretanja kroz podatke korišćenjem miša, za većinu namena unutar programa mogu se koristiti i prečice na tastaturi čiji opis možete naći ovde...

 

Sve prečice na tastaturi, kao i akcije koje se izvršavaju klikom na dugme odnose se na trenutno aktivnu tabelu. U jednom trenutku može biti aktivna ili tabela sa zaglavljima dokumenata ili tabela sa stavkama dokumenta. Aktivna tabela označena je postojanjem tamnog okvira oko nje. Ako je aktivna tabela sa zaglavljima oko nje će postojati taman okvir. Klikom na tabelu može se postaviti da je ona aktivna, a pritiskanjem tastera <Tab> na tastaturi, naizmenično se označava jedna ili druga tabela za aktivnu tabelu.  

 

Na dnu svake od tabela nalazi se data kontrola koja omogućava kretanje kroz podatke i daje informaciju koliko redova ima u tabeli i na kom se redu (zapisu tabele) trenutno nalazimo. Ova informacija data je u vidu broja x/xx, gde je x zapis na kome se nalazimo, a xx ukupan broj zapisa koji se nalaze u tabeli.

 

U slučaju mrežnog radnog okruženja, u setup-u programa može se uključiti automatsko osvežavanje podataka u tabelarnim pregledima posle odredjenog vremenskog perioda (broja sekundi). Ovim se osigurava da su promene koje unesu drugi korisnici mrežnog okruženja automatski vidljive unutar tabelarnih pregleda.

 

 

 

3. U donjem delu ekrana nalaze se dugmad koja služe za pozivanje osnovnih funkcija za rad sa podacima. Funkcije koje ova dugmad pozivaju (osim dugmadi Štampanje i Izlaz) odnose se na trenutno aktivnu tabelu. Na primer, ako je aktivna tabela sa zaglavljima dokumenata dugme Novi zapis otvoriće formu za unos novog dokumenta, a ako je aktivna forma sa stavkama dokumenta isto dugme otvoriće formu za unos nove stavke dokumenta.

 

- poziva funkciju za dodavanje novog zapisa (dokumenta ili stavke dokumenta). Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Ins)ert>.
- poziva funkciju za ažuriranje (menjanje) već unetog zapisa (dokumenta ili stavke dokumenta). Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <Enter> ili dvostrukim klikom miša direktno na zapis koji  želimo da promenimo.
- poziva funkciju za brisanje zapisa na kome se nalazimo (dokumenta ili stavke dokumenta). Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Del)ete>.
- poziva funkciju za pregled zapisa na celom ekranu (dokumenta ili stavke dokumenta). Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <Space> (razmaknica).
- poziva funkciju za pregled štampane verzije dokumenta. Funkcija se može pozvati i pritiskom na kombinaciju tastera <Ctrl> + <P>
-izlazi iz pregleda.Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Esc)ape>

 

U slučaju da je licenciran modul FinProXP i da je u setup-u opcija programa uključeno automatsko knjiženje pojedinačnog dokumenta, a radi se o dokumentu za koji je predviđeno automatsko knjiženje, pri pregledu stavki pojavljuje se i opcija Automatsko knjiženje. U slučaju da dokument nije prethodno automatski isknjižen ova opcija je crvene boje i može biti aktivirana klikom na tekst ili kombinacijom tastera <Ctrl> + <F>. U slučaju da je dokument već prethodno automatski isknjižen ova opcija neće biti dostupna, a tekst će biti sive boje. Više podataka o procedurama automatskog knjiženja možete naći ovde...

 

U desnom donjem uglu ekrana dvoprozorskog tabelarnog prikaza, levo od dugmeta Štampanje, nalazi se dugme S/N. Ovo dugme se koristi za aktiviranje sistema za unos/odabir serijskih brojeva. Ovo dugme je aktivno samo u slučaju da je kursor unutar donjeg prozora tabelarnog pregleda pozicioniran na artiklu za koji se uključen rad sa serijskim brojevima unutar Šifarnika artikala/usluga. Status unosa serijskih brojeva za taj dokument i artikal može se zaključiti po izgledu-boji dugmeta:

 

- dugme sive boje opcija je neaktivna (najverovatnije artikal nije predviđen za praćenje serijskih brojeva ili je aktivan gornji prozor)
- dugme crvene boje nije definisan ni jedan serijski broj vezan za ovu stavku dokumenta
- dugme žute boje broj definisanih serijskih brojeva pridruženih artiklu je manji od količine artikla na dokumentu (nisu uneti svi serijski brojevi)
- dugme plave boje uneti su serijski brojevi za celokupnu količinu artikla po dokumentu

 

Više podataka o sistemu za unos/odabir serijskih brojeva možete naći ovde...

 

U slučaju da se radi o dokumentu kojim se vrši prijem robe u VP magacin ili prodavnicu klikom na ikonicu se ulazi u proceduru za štampanje nalepnica sa podacima roba koje se nalaze na dokumentu. Klikom na ikonicu se ulazi u funkciju za pregled štampane verzije dokumenta na ekranu.

 

U slučaju da se radi o dokumentu koji je predviđen za štampu na fiskalnim uređajima i da je uključena opcija VP fiskalni račun u setup-u opcija programa (tab Podešavanje programa), u desnom donjem uglu ekrana dvoprozorskog tabelarnog prikaza, levo od dugmeta Štampanje i dugmeta za odabir serijskih brojeva, pojaviće se dugme . Klikom na ovo dugme ili odabirkom kombinacije tastera Ctrl+K na tastaturi  fiskalni isečak se štampa na fiskalnom uredjaju. Više podataka o štampanju fiskalnih dokumenata iz veleprodaje možete naći ovde...

 

Sva dugmad i sve prečice na tastaturi ne moraju biti aktivna na svim formama. Takodje, pojedine forme mogu biti snabdevene dodatnom dugmadi koja se mogu pozivati klikom miša i/ili drugim prečicama na tastaturi.

 

Povratak na vrh strane


Dvoprozorski tabelarni izveštaj

 

Dvoprozorski tabelarni izveštaj je vrsta pregleda podataka koja služi za pregled podataka u većem opsegu. Obično se sreće u izveštajima gde je potrebno prikazati više odvojenih izveštaja unutar zadatog opsega opsega, na primer sintetičke kartice za više konta unutar opsega. Na slici je dat pregled ove vrste kojim je prikazan izveštaj Sintetička kartica koji ćemo nadalje koristiti kao primer za ovu vrstu pregleda.

Ekran dvoprozorskog tabelarnog izveštaja je logički podeljen na tri dela.

1. U gornjem delu, pored statusne linije, menija sa podmenijima i glavnog toolbar-a, u levom uglu možemo naći informaciju u kom se delu programa (izveštaju...) nalazimo, kao i informaciju o trenutno pregledanoj kartici. U desnom uglu nalazi se deo koji služi za pretraživanje unutar podataka i podaci o datumskom opsegu izveštaja. Više podataka o načinu na koji se pretražuje unutar tabelarnih pregleda možete naći ovde...

2. Srednišnji deo ekrana je podeljen vertikalno na dva dela. U levom delu tabeli nalaze se podaci po kojima je izvršeno grupisanje podataka (zaglavlje kartica), a u desnoj tabeli podaci konkretne kartice. Kako se u levoj tabeli pomeramo sa zapisa na zapis, tako se u desnoj tabeli pojavljuju zapisi vezani za karticu na kojoj se trenutno nalazimo u gornjoj tabeli..

Izgled dvoprozorskog tabelarnog izveštaja

 

Tabele  se dobijaju inicijalno sortirane obično po kontu, šifri ili datumu.  Tabele se mogu naknadno složiti po bilo kojoj koloni tako što se klikne na zaglavlje kolone. Klikom na zaglavlje kolone, tabela će automatski biti složena po toj koloni po rastućem redosledu. Ako ponovo kliknemo na zaglavlje iste kolone, program će je ponovo presložiti, ali sada po opadajućem redosledu. Kombinovanjem ovakvog sortiranja i ugradjenog sistema za pretraživanje podataka, nalaženje bilo kog podatka je lak zadatak. Pored funkcija za sortiranje i pretraživanje, na raspolaganju je i finkcija za filtriranje sadržaja tebele po bilo kom polju tabelarnog pregleda.

 

U slučaju da bilo koja od tabela ima više redova sa podacima nego što može da stane na ekran, sa desne strane će se pojaviti vertikalni scroll bar sa strelicama gore i dole. Klikom na strelice podaci se skroluju na gore ili na dole.

U slučaju da sve kolone tabele ne mogu da stanu na ekran, u donjem delu tabele pojaviće se horizontalni scroll bar sa tasterima levo i desno. Klikom na strelice, podaci se skroluju levo ili desno.

 

Pored kretanja kroz podatke korišćenjem miša, za većinu namena unutar programa mogu se koristiti i prečice na tastaturi čiji opis možete naći ovde...

 

Sve prečice na tastaturi, kao i akcije koje se izvršavaju klikom na dugme odnose se na trenutno aktivnu tabelu. U jednom trenutku može biti aktivna ili tabela sa grupama podataka (leva tabela) ili tabela sa stavkama izveštaja (desna tabela). Aktivna tabela označena je postojanjem tamnog okvira oko nje. Ako je aktivna tabela sa zaglavljima oko nje će postojati taman okvir. Klikom na tabelu može se postaviti da je ona aktivna, a pritiskanjem tastera <Tab> na tastaturi, naizmenično se označava jedna ili druga tabela za aktivnu tabelu.  

 

Na dnu desne tabele nalazi se data kontrola koja omogućava kretanje kroz podatke i daje informaciju koliko redova ima u tabeli i na kom se redu (zapisu tabele) trenutno nalazimo. Ova informacija data je u vidu broja x/xx, gde je x zapis na kome se nalazimo, a xx ukupan broj zapisa koji se nalaze u tabeli.

 

U slučaju mrežnog radnog okruženja, u setup-u programa može se uključiti automatsko osvežavanje podataka u tabelarnim pregledima posle odredjenog vremenskog perioda (broja sekundi). Ovim se osigurava da su promene koje unesu drugi korisnici mrežnog okruženja automatski vidljive unutar tabelarnih pregleda.

 

3. U donjem delu ekrana sa leve strane nalaze se obično sumirani brojčani podaci koji se odnose na odredjene kolone kartice koja je trenutno aktivna, a sa desne strane nalaze se dugmad Štampanje i Izlaz.  

 

- poziva funkciju za pregled štampane verzije dokumenta. Funkcija se može pozvati i pritiskom na kombinaciju tastera <Ctrl> + <P>. Ova procedura štampa samo trenutno aktivnu karticu.
-izlazi iz pregleda. Funkcija se može pozvati i pritiskom na taster <(Esc)ape>

 

Sva dugmad i sve prečice na tastaturi ne moraju biti aktivna na svim formama. Takodje, pojedine forme mogu biti snabdevene dodatnom dugmadi koja se mogu pozivati klikom miša i/ili drugim prečicama na tastaturi.

 

Povratak na vrh strane


Tabelarni pregled eksternog modula Fiskalna Kasa

 

Tabelarni pregled eksternog modula Fiskalna kasa je specijalizovana forma koja se koristi za unos podataka o prodaji potrebnih za formiranje fiskalnih računa.

 

Izgled ovog ekrana zavisi od podešavanja opcije Mod rada u Setup-u programa. Ova opcija se podešava na tab-u Interface. Način rada, tasteri i većina opcija su identični u oba moda rada, sem opcija koje su karakteristične za ugostiteljsku delatnost (na.pr. rad sa stolovima u restoranskom modu).  Na Slici 1, je prikazan izgled glavnog ekrana - tabelarnog pregleda računa u modu rada Maloprodaja, a na Slici 2 izgled ekrana u modu rada Ugostiteljstvo.  

 

Svi predvidjeni načini unosa artikala na račun i ostale funkcije vezane za račun mogu se koristiti u oba moda rada bez ograničenja iako su pojedini načini unosa više prilagodjeni maloprodaji a odredjeni upotrebi u ugostiteljstvu. Na primer, mala je verovatnoća da u slučaju rada programa u restoranu koristi bar kod scanner za unos artikala, ali ova opcija nije isključena ni u modu rada "Ugostiteljstvo".

 

Ekran tabelarnog pregleda eksternog modula Fiskalna kasa je logički podeljen na tri dela.

1. U gornjem delu, se nalazi glavni toolbar. Sa desne strane, odmah ispod glavnog toolbar-a nalazi se podatak o tekućem datumu i vremenu po sistemskom satu računara.

2. U središnjem delu ekrana nalazi se tabela unutar koje se nalaze podaci o artiklima već unetim na račun sa lefe strane i deo sa brzim button-ima sa desne strane. Sistem brzih button-a je deo interface-a programa koji je najviše prilagodjen radu sa Touch screen terminalima/monitorima. Brzi buttoni predstavljaju dugmad koja se nalazi sa desne strane tabele sa podacima tekućeg računa. Ovu sekciju sačinjavaku programibilna dugmad za koju je moguće vezati artikle/ usluge ili kategorije artikala/usluga koji se mogu jednostavno dodavati na račun jednim klik-om. Ova sekcija se automatski proširuje sa proširivanjem prozora programa. Više podataka o definisanju brzih button-a možete naći ovde...

U prvom redu tabele nalazi se zaglavlje tabele sa imenima polja, a ispod se nalaze redovi sa već unetim podacima. Tabela se dobija inicijalno sortirana po nekom uslovu, obično šifri, nazivu ili datumu. Tabela se može naknadno složiti po bilo kojoj koloni tako što se klikne na zaglavlje kolone. Klikom na zaglavlje kolone, tabela će automatski biti složena po toj koloni po rastućem redosledu. Ako ponovo kliknemo na zaglavlje iste kolone, program će je ponovo presložiti, ali sada po opadajućem redosledu. Sa desne strane, ispod tabelarne kontrole nalazi se i kontrolna suma računa koja predstavlja zbir vrednosti svih unetih artikala.

U slučaju da tabela ima više redova sa podacima nego što može da stane na ekran, sa desne strane će se pojaviti vertikalni scroll bar sa strelicama gore i dole. Klikom na strelice podaci se skroluju na gore ili na dole.

Pored kretanja kroz podatke korišćenjem miša, za većinu namena unutar programa mogu se koristiti i prečice na tastaturi čiji opis možete naći ovde...

Izgled unosa podataka u modulu Fiskalna kasa u modu rada "Maloprodaja"

Slika 1. - Izgled ekrana u modu Maloprodaja

   

Izgled unosa podataka u modulu Fiskalna kasa u modu rada "Maloprodaja"

Slika 2. - Izgled ekrana u modu Ugostiteljstvo

Na dnu tabele nalazi se data kontrola koja omogućava kretanje kroz podatke i daje informaciju koliko redova ima u tabeli i na kom se redu (zapisu tabele) trenutno nalazimo. Ova informacija data je u vidu broja x/xx, gde je x zapis na kome se nalazimo, a xx ukupan broj zapisa koji se nalaze u tabeli.

 

3. Donji deo ekrana je podeljen na dva dela. U donjem levom delu ekrana nalazi se deo forme za unos podataka o artiklu koji se trenutno prodaje. Ovaj deo služi za ručni unos šifara artikala/usluga i PLU-ova i sastoji se od aktivnih polja PLU i Šifra artikla  i neaktivnih polja koja prikazuju podatke artikla koji se unosi. U polja PLU ili šifra artikla podaci se mogu se uneti ručno ili korišćenjem  bar code scanner-a.

 

Napomena:

 

Bar code scanner treba priključiti na PS/2 ili USB port i omogućiti da šalje kodove kao sa tastature.

Da li se unosi PLU ili Šifra artikla zavisi od toga na koje od ova dva polja se postavi fokus. Koje je polje u fokusu može se prepoznati po tome što je pozadina polja na kome je trenutno fokus plave boje. Fokus se može mostaviti na potrebno polje klikom na njega ili pritiskom na taster <Tab>na tastaturi. Pritisak na taster tab ciklično prebacuje fokus izmedju polja  PLU, Šifra artikla i tabele sa podacima računa.

 

 

Klikom na dugme ili odabirnom odgovarajućed gudmeta iz glavnog toolbar-a otvara se asistent forma za odabir definisanog artikla/usluge iz šifarnika artikala/usluga. Ova forma se može pozvati i pritiskom na taster <Ins>. Sortiranje ove forme i način pretrage se mogu posebno podesiti u setup-u opcija rada programa, Tab Slaganje tabelarnih pregleda.

 

Unošenje artikala na račun na račun moguće je i na sledeće načine:

Jednom unetom artiklu moguće je promeniti unetu količinu pritiskom na taster <+>, najlakše na numeričkoj tastaturi. Ovu radnju je moguće uraditi i klikom na kolonu Količina u delu za tabelarni pregled stavki računa, što je pogodnije u slučaju korišćenja Touch screen terminala.

Brisanje artikala sa računa   Pri brisanju artikala/usluga sa računa potrebno je da se kursor nalazi unutar prozora sa prikazom artikala na artiklu koji se želi obrisati. Uvek se sa računa briše celokupna količina artikala koja je uneta na računu. Ako je pogrešno uneta prevelika količina artikla/usluge treba obrisati celu količinu artikla na računu i onda ponovo uneti odgovarajuću na jedan od ponudjenih načina. Brisanje se može izvršiti klikom na dugme Obriši artikal Glavnog toolbar-a ili pritiskom na taster <Del> na tastaturi.

 

Promena cene - davanje popusta Pri promeni cene artikla potrebno je da se kursor nalazi unutar prozora sa prikazom artikala na artiklu za koji se želi promeniti jedinična cena.

 

Promena cene u trenutku prodaje nije moguća ako kasiru eksplicitno nije dodeljeno pravo da menja cenu prilikom prodaje. Više podataka o definisanju naloga za pristup programu (kasira/konobara), nivoima korisničkih prava i korisničkim pravima možete naći ovde..

 

 

Pritiskom na taster <*> (zvezdica) na numeričkoj tastaturi ili duplim klikom na polje Cena u tabelarnom pregledu unetih stavki računa, otvara se forma za davanje popusta pri prodaji.

 

U slučaju da je u šifarniku konobara/kasira uključeno da davanje popusta zahteva unos lozinke, pre ulaza u ovu formu od kasira će biti zahtevano da je unese.

 

Rabat se mođe odobriti unosom procenta ili iznosa rabata ili direktnim unosom krajnje cene. Bilo koji od načuna da odaberemo svi ostali iznosi biće automatski preračunati.

   

 

 

 

Više podataka o aktivnim prečicama sa tastature u eksternom modulu Fiskalna kasa možete naći ovde...

 

Povratak na vrh strane


Pretraživanje podataka unutar tabelarnih pregleda

 

Svi tabelarni pregledi snabdeveni su sistemom za pretraživanje podataka. Pretraživanje funkcioniše tako što se vrši unutar aktivnog polja i, u slučaju dvoprozorskih tabelarnih pregleda, u okviru aktivne tabele. Sa leve strane, uz tekst PRETRAŽI postoji i informacija po kom se polju vrši pretraživanje.

 

Sistem brzog pretraživanja u tabelarnim pregledima se za nijansu razlikuje od onog koji je primenjen u asistent formama jer nema odvojeno dugme za ponavljanje pretrage i može se pokrenuti i tako što se kursorskim tasterima odabere polje po kome želimo pretragu i odmah počne sa kucanjem podatka koji se želi naći. Unosom prvog slova ili broja, automatski se kursor prebacuje u polje za unos pojma za pretraživanje, a uslov pretraživanja se prebacuje na pretraživanje Unutar teksta. Po unosu podatka koji tražimo, prvi klik na dugme Pretraži ili pritiskanje tastera <Enter> na tastaturi automatski će biti pokrenuto traženje prvog podatka koji odgovara uslovu pretraživanja. Naknadnim klikom na dugme Pretraži ili pritiskom na taster <F3> traži se sledeći takav podatak (Find next). Ponovnim unosom teksta ili brojeva u tabeli, klikom na polje za unos uslova za pretraživanje ili pritiskom na taster <F2> startuje se unos novog uslova i startuje pretraživanje od početka.

 

Pretraživanje se može vršiti po početka teksta ili bilo unutar teksta, što se bira klikom na jednu od ponuđenih opcija ili upotrebom prečica na tastaturi. Opcija obeležena žutom bojom je aktivna.

 

Ako je aktivna opcija Od početka uneti podatak će biti tražen od početka teksta unutar polja, gledajući sa leva na desno. U slučaju da je aktivna opcija Unutar teksta biće nadjen prvi zapis koji sadrži traženi podatak bilo gde u tekstu. Na primer, ako tražimo tekst "Beog", u slučaju opcije Od početka biće pronadjen zapis koji unutar polja ima tekst "Beogradska industrija piva", "Beogradski pobednik" itd., ali neće i "Luka Beograd". U slučaju opcije Unutar teksta biće pronadjen prbi zapis koji bilo gde u traženom polju ima traženi podatak kao deo polja.

 

Treba obratiti pažnju da se u slučaju pretraživanja Od početka uzimaju u obzir i eventualni blanko karakteri ispred teksta.

 

Podatak koji želimo da nadjemo upisuje se u tekstualno polje sa leve strane dugmeta Pretraži. Klikom na dugme pretraživanje prema zadatom kriterijumu počinje i tabela se pozicionira na zapis koji odgovara traženom kriterijumu.

 

Najvažnije prečice sa tastature za pretragu:

 

Tasterom <F2> aktivira se traženje i omogućava unos teksta u polje za pretragu.

Tasterom <F3> se nastavlja traženje sledećeg pojavljivanja istog kriterijuma unutar opsega podataka (Find next)

Tasterom <F4> menja se izmedju dve opcije pretraživanja

Pritiskom na taster <Enter> kada se nalazimo na polju za unos uslova pretraživanja započinjemo pretraživanje.

Povratak na vrh strane


Unos novog zapisa

 

Klikom na dugme Unos zapisa na sredini ekrana pojavljuje se forma za unos novog zapisa. Forma se sastoji od tri dela i to:

1. gornjeg dela u kome se nalazi podatak o unosu kog šifarnika, dokumenta ili stavke dokumenta se radi;

2. dela za unos podataka. Ovaj deo se nalazi u sredini forme i sastoji se od standardnih Windows kontrola za unos podataka i dugmadi. Klikom na dugmad ili pritiskom na odgovarajuće prečice tastature pozivaju se asistent forme za prikaz odgovarajućih šifarnika. Odgovarajuće asistent forme su aktivne samo kada se kursor za unos podataka nalazi u odgovarajućem polju za unos. Da li je asistent forma aktivna, možemo zaključiti na osnovu izgleda dugmeta koje je poziva. Ako je dugme u boji forma je aktivna, a ako je sivo asistent forma nije aktivna.

- asistent forma je aktivna

- asistent forma nije aktivna

Izgled forme za unos podataka

 

Prilikom unosa pojedina polja bivaju automatski popunjena preddefinisanim vrednostima. Na primer većina datumskih polja biva automatski popunjena tekućim datumom po satu računara. U setup-u programa moguće je uključiti ili isključiti automatsko davanje rednih brojeva za većinu dokumenata, automatsko davanje šifri konitentima, artiklima i uslugama, organizacionim jedinicama itd...

 

Na sledeće polje u formi prelazi se klikom na njega ili pritiskom na taster <Tab>, a ako je uključena opcija [Enter] prebacuje u sledeće polje u setup-u programa i taster <Enter> prebacuje u sledeće polje. Na prethodno polje prelazi se kombinacijom tastera <Shift> i <Tab>.

 

Sva polja koja sadrže podatke koji mogu da utiču na ispravno funkcionisanje programa snabdevena su odgovarajućim kontrolama ispravnosti unosa podataka i korisnik biva upozoren ukoliko program uoči očigledno neispravan podatak. Odredjena polja takodje moraju biti unesena, a odredjena se mogu ostaviti praznim, o čemu program takodje vodi računa i upozorava u slučaju greške pri unosu.

 

Datumska polja moraju biti unesena u formatu dd.mm.yyyy i nijedan drugi format nije podržan, bez obzira na podešavanja operativnog sistema. To znači da prvi april 2008. godine treba uneti kao 01.04.2008  -bilo koji drugi unos neće biti dozvoljen.

 

U slučaju da se jave problemi pri unosu i interpretaciji brojeva i datuma u programu, treba otići u setup programa i u tab-u Int. podešavanja kliknuti na dugme Vrati podrazumevane postavke separatora.

 

3. treći deo forme sadrži dugmad koja konačno snimaju podatke. Do trenutka kada kliknemo na dugme OK podaci se ne snimaju u bazu podataka i sve vreme imamo mogućnost da ih menjamo i prilagodjavamo bez snimanja. Klikom na dugme Cancel ili  Odustani ili pritiskom na taster <Esc> u svakom trenutku možemo odustati od daljeg unosa bez ikakvih posledica. Kada kliknemo na dugme OK podaci se proveravaju još jednom i, ako je sve u redu, snimaju u bazu podataka.

 

U slučaju rada u mreži treba obratiti pažnju da dva korisnika ne mogu da menjaju i/ili unose isti dokument istovremeno.

Povratak na vrh strane


Ažuriranje zapisa

 

Klikom na dugme Ažuriraj na sredini ekrana pojavljuje se forma za a-uriranje/promenu već postojećeg zapisa. Forma se sastoji od tri dela i to:

1. gornjeg dela u kome se nalazi podatak o ažuriranju kog šifarnika, dokumenta ili stavke dokumenta se radi;

2. dela sa podatcima. Ovaj deo se nalazi u sredini forme i sastoji se od standardnih Windows kontrola za unos podataka i dugmadi. Kod forme za ažuriranje podataka kontrole su popunjene već definisanim podacima. Klikom na dugmad ili pritiskom na odgovarajuće prečice tastature pozivaju se asistent forme za prikaz odgovarajućih šifarnika. Odgovarajuće asistent forme su aktivne samo kada se kursor za unos podataka nalazi u odgovarajućem polju za unos. Da li je asistent forma aktivna, možemo zaključiti na osnovu izgleda dugmeta koje je poziva. Ako je dugme u boji forma je aktivna, a ako je sivo asistent forma nije aktivna.

- asistent forma je aktivna

- asistent forma nije aktivna

Izgled forme za ažuriranje podataka

 

Ne moraju sva polja na formi biti raspoloživa za menjanje sadržaja. Polja čije menjanje bi uticalo na konzistentnost podataka nisu raspoloživa za menjanje. Ova polja su sive boje i u njih nije moguće "ući".

 

Na sledeće polje u formi prelazi se klikom na njega ili pritiskom na taster <Tab>, a ako je uključena opcija [Enter] prebacuje u sledeće polje u setup-u programa i taster <Enter> prebacuje u sledeće polje. Na prethodno polje prelazi se kombinacijom tastera <Shift> i <Tab>.

 

Sva polja koja sadrže podatke koji mogu da utiču na ispravno funkcionisanje programa snabdevena su odgovarajućim kontrolama ispravnosti unosa podataka i korisnik biva upozoren ukoliko program uoči očigledno neispravan podatak. Odredjena polja takodje moraju biti unesena, a odredjena se mogu ostaviti praznim, o čemu program takodje vodi računa i upozorava u slučaju greške pri unosu.

 

Datumska polja moraju biti unesena u formatu dd.mm.yyyy i nijedan drugi format nije podržan, bez obzira na podešavanja operativnog sistema. To znači da prvi april 2008. godine treba uneti kao 01.04.2008  -bilo koji drugi unos neće biti dozvoljen.

 

U slučaju da se jave problemi pri unosu i interpretaciji brojeva i datuma u programu, treba otići u setup programa i u tab-u Int. podešavanja kliknuti na dugme Vrati podrazumevane postavke separatora.

 

3. treći deo forme sadrži dugmad koja konačno snimaju podatke. Do trenutka kada kliknemo na dugme OK podaci se ne snimaju u bazu podataka i sve vreme imamo mogućnost da ih menjamo i prilagodjavamo bez snimanja. Klikom na dugme Cancel ili  Odustani ili pritiskom na taster <Esc> u svakom trenutku možemo odustati od daljeg unosa bez ikakvih posledica. Kada kliknemo na dugme OK podaci se proveravaju još jednom i, ako je sve u redu, snimaju u bazu podataka.

 

U slučaju rada u mreži treba obratiti pažnju da dva korisnika ne mogu da menjaju i/ili unose isti dokument istovremeno.

Povratak na vrh strane


Brisanje zapisa

 

Pri startovanju funkcije za brisanje zapisa obavezno se pojavljuje ekran sa upozorenjem da smo započeli proceduru za brisanje i pitanjem da li zaista želimo da obrišemo dokument, zapis šifarnika ili sl. Kod ovog upozorenja automatski je markirano dugme Cancel tako da slučajnim pritiskom na taster <Enter> nije moguće obrisati zapis. Da bi zapis bio obrisan potrebno je kliknuti na dugme OK ili preći na njega tasterom <Tab> i onda pritisnuti taster <Enter>.

 

Kod dokumenata koji su automatski knjiženi u finansijsko knjigovodstvo, nije moguće naknadno menjanje dokumenata. U tom slučaju program će prikazati upozorenje da je dokument već uknjižen u finansijsko knjigovodstvo te njegovo naknadno menjanje nije moguće.

Ovim načinom funkcionisanja korisnik je maksimalno osiguran od slučajnog brisanja podataka iz programa.

 

Povratak na vrh strane


Pregled zapisa

Klikom na dugme Pregled zapisa na sredini ekrana pojavljuje se forma za unos novog zapisa. U gornjem delu forme nalazi se podatak o pregledu kog šifarnika, dokumenta ili stavke dokumenta se radi.

U središnjem delu nalaze se podaci za pregled. Ovaj deo se  sastoji od standardnih Windows kontrola za unos podataka i dugmadi. Pri pregledu podataka ni jedno dugme ni polje za unos nije aktivno, sem dugmeta OK . Ovo dugme služi za zatvaranje forme po završenom pregledu podataka.

Izgled forme za pregled podataka

 

Povratak na vrh strane


Automatski prevodilac

Dokumenti koji su namenjeni za kupcima sa inostranog tržišta opremljeni su funkcijom automatskog prevodioca. Ova funkcija je reprezentovana kontrolama raspoređenim u dva susedna toolbar-a sa slikom zastavica ispod polja napomena pri unosu zaglavlja dokumenta.

 

U levom toolbar-u se nalaze dugmad koja određuju osnovni jezik dokumenta, odnosno govorno područje kojem je dokument namenjen. Odabirom jedne od opcija prilikom štampe formira se dokument u potpunosti pripremljen za govorno područje za koje je odabran. Prilikom klika na dugme za odabir osnovnog jezika, korisniku može biti ponuđeno da program automatski učita podrazumevanu napomenu dokumenta na odabranom jeziku. Treba obratiti pažnju da će tom prilikom prethodna napomena biti zamenjena podrazumevanom napomenom unetom u setup-u parametara programa.

Prevod odabirom opcija za menjanje se vrši trenutno i za njega nije potrebno da računar ima aktivnu vezu sa Internet-om.

 

Desni toolbar služi za aktiviranje funkcije za automatski prevod korišćenjem eksternog Internet prevodioca. Za uključivanje eksternog prevodioca koristi se dugme . Po odabiru ovog tastera iz padajuće liste treba odabrati i jedan od jezika na koje želimo automatski prevod dokumenta. Uključivanjem ove opcije prilikom sledećeg štampanja dokument će automatski biti preveden na odabrani jezik.

Ukoliko je uključena ova opcija vreme od aktiviranja štampanja pritiskom na dugme Štampaj do prikaza dokumenta može biti odloženi jer tada računar komunicira preko Interneta prevodeći dokument sa jezika koji je označen kao osnovni jezik dokumenta na odabrani jezik. Vreme prikaza dokumenta direktno zavisi od brzine Internet konekcije. 

Izgled zaglavlja dokumenta koju može da se automatski prevodi

Prevod može varirati u zavisnosti od odabranog osnovnog jezika dokumenta. Proizvođač paketa BandD for Professionals ne odgovara za tačnost automatski generisanog prevoda jer se u tom slučaju koriste usluge drugih proizvođača na koje proizvođač nema uticaja.

Opcija automatskog prevoda isključuje se ponovnim pritiskom na dugme .

 

Napomena: Nazivi artikala se ne prevode.

 

Povratak na vrh strane


 

Asistent forme

Asistent forme predstavljaju specijalnu vrstu formi koja obezbedjuje konforniji rad i pomoć korisniku programa. Ove forme omogućavaju korisniku, u slučaju da mu odredjena šifra nije poznata, da pozove odgovarajući šifarnik i odabere podatak iz spiska. Forma se može pozvati klikom na dugme koje se nalazi sa desne strane polja ili pritiskom na taster <F12> dok se kursor nalazi u odgovarajućem polju. Naravno, korišćenje ovih formi nije obavezno, već će program prihvatiti i ručno unetu šifru.  Ako je dugme pored polja u boji forma je aktivna, a ako je sivo asistent forma nije aktivna.

- asistent forma je aktivna

- asistent forma nije aktivna

 
Izgled asistent forme Asistent forma je takodje opremljena većinom alata koji se mogu naći i u standarizovanim jednoprozorskim pregledima. Na raspolaganju su vertikalni i horizontalni scrollbar-ovi i data kontrola,sortiranje kolona se vrši klikom na zaglavlje kolone, na isti način kao i u ostalim tabelarnim pregledima, a takodje su aktivne i standardne prečice na tastaturi.

Sve asistent forme snabdevene su standardnom dugmadi i to:

- aktivira pretraživanje prema unetom uslovu

- ponavlja pretraživanje prema prethodnom uslovu <F3>

- odabira šifru na kojoj se kursor nalazi i zatvara formu

- odustaje od odabira i zatvara formu

Pojedine asistent forme imaju mogućnost i da potovu funkciju za dodavanje novog zapisa u šifarnik direktno iz asistent forme. Ova mogućnost je impelemtirana uglavnom na formama kod kojih se ovakva potreba često javlja, kao što su šifarnici komitenata i atikala/usluga. Na ovim formama pored standardne dugmadi postoji i dodatno dugme za dodavanje zapisa u šifarnik.

- poziva proceduru za dodavanje novog zapisa u šifarnik  U slučaju da je uključena opcija za import šifarnika u Setup-u opcija paketskog prenosa podataka  u cilju očuvanja konzistentnosti podataka u pojedinim asistent formama ovo dugme može biti isključeno.

 

Sistem za pretraživanje funkcioniše slično kao i sistem pretraživanja unutar tabelarnih pregleda, s tom razikom da postoji posebna funkcija za pretraživanje od pocetka skupa podataka u tabeli koje se startuje klikom na dugme  , koja je razdvojena od funkcije za pretraživanje od mesta gde se nalazi kursor u tabeli (Find next - pronađi sledeći) koja se poziva klikom na dugme , ili pritiskom na taster <F3> na tastaturi. Takođe je na raspolaganju i sistem brzog pretraživanja koji se pokreće tako što se kursorskim tasterima odabere polje po kome želimo pretragu i odmah počne sa kucanjem podatka koji se želi naći. Unosom prvog slova ili broja, automatski se kursor prebacuje u polje za unos pojma za pretraživanje, a uslov pretraživanja se prebacuje na pretraživanje Unutar teksta. Po unosu podatka koji tražimo, prvi klik na dugme ili pritiskanje tastera <Enter> na tastaturi automatski će biti pokrenuto traženje prvog podatka koji odgovara uslovu pretraživanja. Klikom na dugme   ili pritiskom na taster <F3> traži se sledeći takav podatak (Find next). Ponovnim unosom teksta ili brojeva u tabeli, klikom na polje za unos uslova za pretraživanje ili pritiskom na taster <F2> startuje se unos novog uslova i startuje pretraživanje od početka.

 

Klikom na ovo dugme akutomatski se poziva procedura za unos novog zapisa. Posle unosa kontrola se vraća asistent formi kojoj se na raspolaganju za odabir nalazi novouneti zapis.

Povratak na vrh strane


Asistent forme za unos datuma

 

Asistent forme za unos datuma su specijalna vrsta formi koja obezbedjuje konforniji unos datuma i pomoć korisniku programa. Ove forme omogućavaju korisniku da, u slučaju da mu je potreban pristup kalendaru, pozove ovu formu i odabere datum iz kalendara. Forma se može pozvati klikom na dugme koje se nalazi sa desne strane polja ili pritiskom na taster <F12> dok se kursor nalazi u odgovarajućem polju. Naravno, korišćenje ovih formi nije obavezno, već će program prihvatiti i ručno uneti datum u odgovarajućem formatu.  Ako je dugme pored polja u boji forma je aktivna, a ako je sivo asistent forma nije aktivna.

Asistent forme za unos datuma su specijalna vrsta asistent formi koje se koriste na mestima gde je potrebno prikazivanje kalendara zbog eventualnog preračunavanja broja dana na osnovu dana u nedelji ili drugih razloga. Odabir odgovarajuće godine, meseca i datuma se vrši korišćenjem standardnih kontrola upotrebob miša ili korišćenjem kursorskih tastera i tastera <Enter>. Više podataka o  i standardnim prečicama na tastaturi možete naći ovde...

 

Izgled asistent forme za unos datuma

 

Povratak na vrh strane


 

Asistent forme za unos meseca

 

Izgled asistent forme za unos meseca

Asistent forme za unos meseca su specijalna vrsta formi koja obezbedjuje konforniji unos mesecai pomoć korisniku programa.  Forma se može pozvati klikom na dugme koje se nalazi sa desne strane polja ili pritiskom na taster <F12> dok se kursor nalazi u odgovarajućem polju. Naravno, korišćenje ovih formi nije obavezno, već će program prihvatiti i ručno uneti mesec.  Ako je dugme pored polja u boji forma je aktivna, a ako je sivo asistent forma nije aktivna.

 

Asistent forme  za unos meseca snabdevene su standardnom dugmadi i to:

- odabira mesec na kome se kursor nalazi i zatvara formu

- odustaje od odabira i zatvara formu

 

Odabir odgovarajuće godine, meseca i datuma se vrši korišćenjem standardnih kontrola upotrebom miša ili korišćenjem kursorskih tastera i tastera <Enter>. Više podataka o  i standardnim prečicama na tastaturi možete naći ovde...

 

 

Povratak na vrh strane


 

Štampanje dokumenata

 

Pre fizičkog štampanja dokumenta na izabranom štampaču, pritiskom na dugme Štampanje u tabelarnim pregledima ulazi se u proceduru za pregled dokumetna na ekranu pre štampanja. Svaki dokument i izveštaj u programu se generiše potpuno automatski i automatski podešava orijentaciju na papiru (uspravno-portrait, ili položeno-landscape).

 

Na većini dokumenata koji se automatski generisu unutar programa u donjem delu u visini zbirnog salda dokumenta se automatski generise bar kod koji jednoznačno odredjuje dokument. Bar kod se formira na osnovu internih pravila programa, jednoznačno odredjuje svaki dokument unutar programa i kao takav se koristi unutar WMS sistema koji se može licencirati uz program kao i u DMS sistemima drugih proizvodjača. Ovaj bar kod se formira u skladu sa CODE 39 standardom. Više podataka o načinu formiranja ovog bar koda možete naći ovde..

 

Pojedine dokumente je moguće snimiti - izvesti u fajl za to predvidjenom u XML formatu. U tom slučaju je na toolbar-u za štampu dugme XML aktivno. Snimanje dokumenta u XML je namenjeno razmeni podataka sa drugim programskim rešenjima, pa je i format XML fajla uskladjen sa rešenjima podržanim za svaki tip dokumenta ponaosob. Format XML fajla koji se automatski generiše je naveden u delu help-a vezanog za konkretni dokument. 

 

Kod dokumenata koji su predvidjeni da se štampana kopija šalje kupcu poštom, slučaju da je za komitenta uneta posebna adresa za slanje pošte u Šifarniku komitenata, po štampanju originalnog dokumenta sa odštampanom adresom sedišta firme u boksu sa podacima komitenta, pojaviće se dijalog za štampu propratnog pisma. Ovo pismo u boksu za podatke komitenta ima navedenu adresu za slanje pošte pridruženu komitentu u šifarniku. Ovim se omogućava da se prilikom slanja pošte u koverat sa prozorom zajedno spakuju propratno pismo i originalni dokument i pošalju na odgovarajuću adresu (adresu za primanje pošte a ne adresu sedišta firme), a da originalni dokument glasi na zakonom propisanu adresu.

 

Štampanje dokumenata može biti dvojako:

 

Klasično štampanje dokumenata bez slika

U gornjem delu štampanog izveštaja nalazi se zaglavlje dokumenta, a u donjem delu footer sa dodatnim podacima firme. Štampanje zaglavlja i footer-a se mogu podesiti, logo i footer uključiti i isključiti u setup-u korisnika. Na istom mestu takodje se, pri isključenom zaglavlju mogu podesiti gornja i donja margina i tako omogućiti da se izveštaji direktno mogu štampati memorandumima prethodno pripremljenim u štampariji, a može se uključiti i štampanje prethodno pripremnljenog zaglavlja firme umesto automatskog formiranja loga na osnovu zadatih parametara.

Pojedini dokumenti imaju polja i koja se automatski popunjavaju podaci eksternog komitenta. Radi lakšeg razlikovanja dokumenata podešeno je da okvir oko podataka eksternog komitenta za dokumente koji povećavaju lager magacina/prodavnice bude crvene, a za dokumente koji smanjuju lager plave boje.

U donjem levom uglu imamo kontrolu koja omogućava kretanje medju stranicama izveštaja i daje informaciju na kojoj strani od koliko ukupno se nalazimo.

Izveštaji su snabdeveni standardizovanim funkcijama koje se mogu pozvati klikom na dugmad ili preko tastature.

Izgled pojedinih dokumenata može bitno varirati u zavisnosti od podešavanja štampe postavljenih u Setup-u korisnika, a u slučaju VP računa i predračuna i izabranog template-a dokumenta.

Izgled dokumenta u pregledu pre štampe

 

    Dugmad za poziv ovih funkcija nalaze se u gornjem levom uglu prozora za pregled izveštaja na ekranu. Levo dugme sa slikom štampača poziva standardni windows dijalog za štampanje koji služi za odredjivanje štampača na kome se želi štampanje, opsega strana, broja kopija, kvaliteta štampe itd. Ovaj dijalog se takodje može pozvati preko tastature kombinacijom tastera <Ctrl> + <P>.

 

Klikom na ikonicu sa slikom knjige pozivamo digalog za izvoz izveštaja u drugi format. Standardno je omogućen izvoz u čertiri formata i to:

Ovaj dijalog se takodje može pozvati preko tastature, pritiskom na kombinaciju tastera <Ctrl> + <E>.

 

Klikom na kontrolu pored teksta Zoom može se odrediti stepen uvećanja/umanjenja prikaza dokumenta na ekranu. ovaj stemen se kreće u rasponu od 10% do 200%. Stepen uvećanja se takodje može ciklično menjati uzastopnim pritiskom na kombinaciju tastera <Ctrl> + <O>.

Pregled izveštaja na ekranu je redak deo programa u kome se ne može vratiti na prethodni korak pritiskom na taster <Esc>, već se mora koristiti kombinacija tastera <Ctrl>+<F4>.

 

Prilikom ulaska u pregled dokumenta pre štampe, Meni sa podmenijima i Glavni toolbar se prilagođavaju. Ikonice glavnog toolbar-a se dinamički menjaju, gube se ikone vezane za manipulaciju podacima i pojavljuju ikone vezane za štampanje. U meniju sa podmenijima svi meniji osim menija Pomoć i Štampa postaju nedostupni. Više informacija o opcijama menija specijalne namene možete naći ovde...

 

Odredjeni dokumenti se mogu snimiti u fajl XML formata koji je predvidjen za interakciju, odnosno komunikaciju sa drugim software-ima, kao naprimer elektronskim web servisima RUJP Republike Srbije. U slučaju da je moguć izvoz u XML format dugme će biti aktivno, u suprotnom ne. Primer dokumenta koji se može isvesti u fajl XML formata je PPPDV obrazac u modulu FinPro XP.

 

Takodje, u slučaju da se radi o izveštaju koji se sastoji od više dokumenata u Glavnom toolbar-u biće aktivna i dugmad Prethodni i Sledeci. Ova dugmad služe za prelaz izmedju različitih dokumenata koji su sastavni deo izveštaja. Primer ovakvog izveštaja je Pregled obračuna PDV u programskom modulu FinProXPu kome se dinamički, u okviru jednog izveštaja formira više dokumenata - obrazaca POPDV, PPPDV i eventualno još dodatnih dokumenata.

 

 

Štampanje dokumenata sa slikom

Funkcija za štampanje dokumenata sa slikom se koristi pri štampi dokumenata koji na sebi sadrže sliku i opis artikla ili izveštaja koji na sebi sadrže druge grafičke elemente. Ovi izveštaji su na.pr. predračun iz VP, devizni predračun, POPDV obrazac,  Obrazac 5 za budžetske korisnike...

Kod predračuna, kao i kod štampanja klasičnog  dokumenta, u gornjem delu štampanog izveštaja nalazi se zaglavlje dokumenta, a u donjem delu footer sa dodatnim podacima firme. Štampanje zaglavlja i footer-a se mogu podesiti, logo i footer uključiti i isključiti u setup-u korisnika. Na istom mestu takodje se, pri isključenom zaglavlju mogu podesiti gornja i donja margina i tako omogućiti da se izveštaji direktno mogu štampati memorandumima prethodno pripremljenim u štampariji, a može se uključiti i štampanje prethodno pripremnljenog zaglavlja firme umesto automatskog formiranja loga na osnovu zadatih parametara.

Izveštaji su snabdeveni standardizovanim funkcijama koje se mogu pozvati klikom na dugmad ili preko tastature.

 

Izgled dokumenta sa slikama u pregledu pre štampe

 

    Dugmad za poziv ovih funkcija nalaze se u gornjem levom uglu prozora za pregled izveštaja na ekranu. Dugme sa slikom štampača poziva standardni windows dijalog za štampanje koji služi za odredjivanje štampača na kome se želi štampanje, opsega strana, broja kopija, kvaliteta štampe itd. Ovaj dijalog se takodje može pozvati preko tastature kombinacijom tastera <Ctrl> + <P>. Na raspolaganju su takodje i sve standardne funkcije za kopiranje, pretragu i prikaz dokumenta.

 

Pregled izveštaja na ekranu je redak deo programa u kome se ne može vratiti na prethodni korak pritiskom na taster <Esc>, već se mora koristiti kombinacija tastera <Ctrl>+<F4>.

 

Prilikom ulaska u pregled dokumenta pre štampe, Meni sa podmenijima i Glavni toolbar se prilagođavaju. Ikonice glavnog toolbar-a se dinamički menjaju, gube se ikone vezane za manipulaciju podacima i pojavljuju ikone vezane za štampanje. U meniju sa podmenijima svi meniji osim menija Pomoć i Štampa postaju nedostupni. Više informacija o opcijama menija specijalne namene možete naći ovde...

 

Povratak na vrh strane


Sistem za unos/odabir serijskih brojeva

 

Sistem za unos/odabir serijskih brojeva omogućava rad sa serijskim brojevima kod artikala koji su prilikom definisanja odnosno dodeljivanja šifre u šifarniku artikala/usluga odredjeni kao artikli za koje je potrebno prilikom rada pratiti i serijske brojeve jedinica artikla u okviru podataka preduzeća. Ova mogućnost omogućava da se primljeni/izdati artikli prate ne samo po količini i vrednosti, nego i konkretno prema serijskim brojevima svake jedinice artikla. Tako je moguće za svaki serijski broj dobiti podatke o toku i vezati za njega i podatke o garanciji.

 

Forma koja se prikazuje pozivom sistema za unos/odabir serijskih brojeva se razlikuje u zavisnosti sa kog dokumenta je pozvana. Ako se radi o ulaznim dokumentima, t.j. dokumentima koji direktno zadužuju magacin i kojima se serijski broj po prvi put definise u sistemu, poziva se forma za unos-definisanje novih serijskih brojeva (na slici desno). Ova forma je podeljena horizontalno na tri zone.

 

U gornjem delu prozora nalaze se podaci o dokumentu na koji se odnosi unos serijskih brojeva.

 

U donjem delu prozora nalaze se standardne kontrole za pretraživanje koji radi kao sistem ugrađen unutar asistent formi. Više podataka o funkcionisanju ovog sistema možete naći ovde...

 

U centralnom delu prozora nalaze se podaci koji se odnose na artikal koji se unosi, već unete serijske brojeve i alati za unos novih serijskih brojeva ili brisanje greškom pogrešno unetih.

 

Unos npovog serijskog broja može se vršiti ručno ili automatski.

 

Ručni unos se vrši prostim upisom serijskog broja u polje Serijski broj na formi. Broj se upisuje pritiskom na taster <Enter> ili klikom na dugme . Po završenom unosu broj se automatski pojavljuje unutar spiska definisanih serijskih brojeva za odgovarajući artikal na tom dokumentu. Polje za unos serijskog broja po završenom unosu se ne briše da bi omogućilo editovanje prethodnog broja i unos novog posle promene jer većina serijskih brojeva za jedan artikal se razlikuje samo u par karatkera, tako da je lakše promeniti par karaktera nego unositi ceo nov serijski broj.

 

Nije moguće unutar dokumenta definisati dva puta isti serijski broj, niti uneti isti serijski broj za isti artikal koji se već nalazi na stanju negog magacina.  Unos istog serijskog broja za različite artikle je moguć.

 

Izgled forme za definisanje serijskih brojeva

 

Na jednom dokumentu je moguće uneti samo onoliko serijskih brojeva koliko jedinica artikla (komada) je uneto kao količina prilikom unosa stavke dokumenta. U donjem spiska unetih serijskih brojeva nalazi se podatak o tome koliko je uneto serijskih brojeva od količine unete na dokumentu. Boja ovog teksta je crvena do trenutka dok ne unesemo sve potrebne serijske brojeve kada se menja u zelenu.

Brisanje pogrešno unetih serijskih brojeva se vrši odabirom serijskog broja unutar tabelarnog pregleda unetih serijskih brojeva i pritiskom na taster <(Del)ete> ili klikom na dugme .

 

Forma za automatski unos/definisanje serijskih brojeva Automatski unos serijskih brojeva je predviđen za unos većeg broja serijskih brojeva koji se nalaze u istom opsegu, a deo serijskog broja se menja iteracijom po određenoj zakonitosti. Funkcija za unos automatskih brojeva poziva se pritiskom na taster  .

Na formi za automatski unos serijskih brojeva potrebno je definisati zakonitosti na osnovu kojih se formiraju serijski brojevi.

Maska s/n U ovom polju se definise maska za unos serijskog broja. Ona se može sastojati od promenljivog i nepromenljivod dela serijskog broja. Nepromenljivi deo se definise unosom bilo kojih karaktera, a promenljivi unosom odredjenog broja znakova pitanja. U trenutku generisanja serijskih brojeva znakovi pitanja će biti zamenjeni automatski generisanim karakterima, a nepromenljivi deo maske će biti prepisan.

Primeri ispravnih i neispravnih maski:

Ispravno

Neispravno

TTGWE112??? ZER3VBW - ne postoji promenljivi deo
123??534 334??554?? - promenljivi deo na više mesta razdvojen nepromenljivim
??????  

Vrsta iteracije Odnosi se na način na koji će biti generisan promenljivi deo serijskog broja. Moguće su četiri varijante:

Početni(deo za iteraciju) U ovom polju definiše se opis promenljivog dela maske od koga počinje prva iteracija u skladu sa odabranom vrstom iteracije. Po odabiru vrste iteracije i broja karaktera koji ulaze u promenljivi deo serijskog broja u masci, ovo polje se automatski popunjava najnižom mogućom početnom vrednošću promenljivog dela serijskog broja.

 

Broj s/n za generisanje Predstavlja broj serijskih brojeva koje treba automatski benerisati u okviru jedne iteracije. Ovaj broj maksimalno može da ima vrednost koja je jednaka broju komada artikla na dokumentu kojima još nije dodeljen serijski broj. U slučaju da nije moguće generisati zadati broj serijskih brojeva na osnovu parametara biće definisano onoliko brojeva koliko je moguće i prijavljena poruka o potrebi iymene parametara.

 

Procedura automatskog unosa/generisanja serijskih brojeva se startuje klikom na dugme Generiši -> nakon čega se lista sa desne strane popunjava serijskim brojevima, automatski generisanim u skladu sa zadatim parametrima. 

Ovu listu je moguće pregledati i ako je u redu konačno upisati klikom na dugme sa ikonicom . U slučaju da generisani brojevi nisu u skladu sa potrebama korisnika, moguće je promeniti parametre i ponoviti generisanje. Prilikom novog generisanja spisak prethodno generisanih brojeva se automatski briše i popunjava novim. U slučaju potrebe, korisnik može odustati od generisanja serijskih brojeva u svakom trenutku klikom na dugme ili pritiskom na taster <Esc>.

 

Ako se radi o izlaznim dokumentima, t.j. dokumentima koji direktno razdužuju organizacionu jedinicu ili kombinovanih dokumenata koji razdužuju jednu, a zadužuju drugu organizacionu jedinicu, serijski broj se odabira od serijskih brojeva koji se nalaze na stanju odabrane organizacione jedinice i odgovaraju odabranom artiklu. U ovo slučaju poziva se forma za odabir serijskih brojeva (na slici desno). Ova forma je podeljena horizontalno na tri zone.

 

U gornjem delu prozora nalaze se podaci o dokumentu na koji se odnosi unos serijskih brojeva.

 

U donjem delu prozora nalaze se standardne kontrole za pretraživanje koji radi kao sistem ugrađen unutar asistent formi. Pretrašivanje se vrši u listi koja je trenutno aktivna, t.j. u kojoj se nalazi kursor. Više podataka o funkcionisanju ovog sistema možete naći ovde...

 

U centralnom delu prozora nalaze se podaci koji se odnose na artikle koji su na raspolaganju na lageru odabrane organizacione jedinice (lista sa leve strane) i već unete serijske brojeve (desna lista) kao i dugmad za prebacivanje serijskih brojeva iz jednog spiska u drugi.

 

Unos serijskog broja na izlazni ili kombinovani dokument vrši se tako što u levom spisku odaberemo serijski broj koji želimo i kliknemo na taster ->. Klikom na ovaj taster biće serijski broj će automatski biti prebačen iz leve liste u desnu. Fizički u tom trenutku će serijski broj biti razdužen sa lagera izlazne organizacione jedinice i pridružen dokumentu. Takodje, ako je u pitanju kombinovani dokument (dokument za prenos izmedju dve organizacione jedinice unutar preduzeća, na pr. dostavnica ili int.prenos), automatski će biti zadužen lager druge (ulazne) organizacione jedinice.

Ako je u pitanju izlazni dokument (na pr. VP ili MP račun) automatski će biti azurirana evidencija o serijskim brojevima koji su isporučeni navedenom komitentu.

 

 

Izgled forme za odabir serijskih brojeva

U slučaju potrebe da se operacija poništi i serijski broj vrati na stanje, potrebno odabrati odgovarajući serijski broj u desnoj listi i je kliknuti na taster <-. Time će biti startovana suprotna operacija od one koja je opisana za taster ->.

Povratak na vrh strane


Sistem za povezivanje eksternih dokumenata

Sistem za povezivanje eksternih priloga - dokumenata se može pozvati iz pojedinih dokumenata, odnosno šifarnika klikom na dugme .  Ovo dugme poziva formu koja služi istovremeno za unos, brisanje i pregled vezanih dokumenata. Kao prilozi uz dokument, odnosno stavku šifarnika može se povezavi neograničeni broj fajlova svih vrsta, kao i scan-ovi ili fotografije dobijeni sa bilo kog uredjaja koji podržava TWAIN protokol. Po defaultu je predvidjeno da se povezuju Adobe Acrobat (pdf) fajlovi, Slike u gif i jpg formatima i dokumenti u doc i xls formatima, ali je moguće povezivanje i fajlova drugih formata.

 

Forma koja se prikazuje pozivom sistema za povezivanje eksternih priloga-dokumenata se razlikuje u zavisnosti sa kog dokumenta ili šifarnika je pozvana.Ova forma je podeljena horizontalno na tri zone.

 

U gornjem delu prozora, u plavom box-u, nalaze se podaci o stavci šifarnika, odnosno dokumentu iz programa na koji se odnose povezani eksterni prilozi - dokumenti. Ispod  se nalaze standardne kontrole za pretraživanje koji radi kao sistem ugrađen unutar asistent formi. Više podataka o funkcionisanju ovog sistema možete naći ovde...

 

U centralnom delu prozora nalaze se podaci sa opisom već povezanih eksternih priloga - dokumenata.

 

U donjem delu nalaze se komande za manipulaciju - dodavanje/brisanje povezanih eksternih priloga

 

Ručno vezivanje fajla se vrši odabirom fajla sa hard disk-a. Pritiskom na taster <Ins> ili klikom na dugme ulazi se u formu za odabir povezanog fajla, a dugme poziva formu koja omogućava direktno skeniranje odnosno uvlacenje snimka sa TWAIN kompatibilnog uredjaja. Po završenom odabiru fajla za povezivanje odnosno skeniranja, automatski se pravi kopija fajla sa internim imenom koja se povezuje  na odabrani dokument. Kopija fajla se snima u originalnom formatu i cuva nezavisno od originala. To znači da eventualno brisanje ili promena originala nemaju efekta na povezani dokument. Skenirani dokument se cuva u BMP formatu.

 

Izgled forme za vezivanje, brisanje i pregled povezanih priloga - dokumenata

 

Brisanje vezanih eksternih priloga - dokumenata se vrši odabirom opisa dokumenta koji želimo da obrišemo i pritiskom na taster <(Del)ete> ili klikom na dugme .

 

Pregled vezanih dokumenata se vrši odabirom opisa dokumenat koji želimo da pregledamo i pritiskom na taster  <Space>  (razmaknica) na tastaturi ili klikom na dugme Prikaz dokumenta. Ova akcija automatski pokreće eksterni program za pregled tipa fajla koji je vezan za dokument. Na pr. ako se radi o Adobe Acrobat (*.pdf) dokumentu, automatski će biti pokrenut Acrobat Reader ili drugi program za pregled pdf fajlova koji je instaliran na računaru. Isto važi i za ostale ekstenzije fajlova - biće pokrenuti programi instalirani na računaru na kome je startovan program koji su u sistemu predvidjeni za pregled odgovarajućeg fajla.

 

Ovo je bitno u mrežnom radu jer može da izazove efekat da dokument unet na jednoj radnoj stanici ne može da bude prikazan na drugoj jer na njoj nije instaliran eksterni program koji omogućava pregled te vrste fajla.

 

 

Povratak na vrh strane


Interface za skeniranje dokumenata

 

Forma za skeniranje/unos dokumenata sa TWAIN kompatibilnih uredjaja Odabirom dugmeta startuje se interface za unos dokumenta sa kompatibilnog TWAIN uredjaja. Ovaj uredjaj može biti scanner, web kamera ili bilo koji drugi uredjaj koji ima svoj TWAIN upravljački program (TWAIN driver).

Skeniranje se može vršiti u dva koraka. Prvi korak je opcioni i on podrazumeva odabir TWAIN uredjaja koji treba iskoristiti za skeniranje. On se inicira klikom na dugme Korak 1:Odabir skenera (opciono) .Ovaj korak je bitan ako je na računar priključeno više TWAIN kompatibilnih uredjaja. U slučaju da se preskoči prvi korak za skeniranje se koristi podrazumevani (default) uredjaj.

Klikom na dugme Korak2: Skeniranje prikazuje se prozor sa opcijama TWAIN drivera odgovarajućeg uredjaja. Opcije ovog prozora zavise od operativnog sistema, kao i od samog drivera, pošto proizvodjač uz većinu uredjaja distribuira svoj vezni program - driver, te opis opcija ovog dela treba potražiti u dokumentaciji TWAIN uredjaja.

Opcije skeniranja podrazumevaju:

  • Originalna veličina - dokument se skenira u originalnoj veličini podešenoj u okviru TWAIN driver-a
  • Prilagodi veličinu slike prozoru sa strane - prilagodjava veličinu slike prikazu u okviru prozora za pregled koji se nalazi u desnoj strani prozora (podrazumevana vrednost)

 

Polje Opis služi za unos kratkog opisa skeniranog materijala (do 100 karakter-a). Ovo polje nije dostupno za unos uvek, ali ako je dostupno onda je i obavezno za unos.

Povratak na vrh strane